יישומים להוראה

חפש בבלוג זה

יום שישי, 23 באוגוסט 2013

המון יוצר רעיון

"אחרי רבים להטות", שמות כ"ג, 2.

בעולם הגלובלי חלים שינויים מהירים, המידע והידע הרב משתנה בתכיפות והכלים השיתופיים ברשת מאפשרים העברה ושיתוף של ידע באופן גלובלי ומהיר. ויקיפדיה הפכה למקור מידע וידע נגיש ומשמעותי לגולשי הרשת. איך קרה שאנציקלופדיה (מאגר כתוב של הידע האנושי הקיים) שבה כל אחד יכול לתרום לכתיבתה הפכה להיות כה פופולרית?

סטיבן ג'ונסון בספרו, "Where Good Ideas Come From", חוקר את המנגנונים החברתיים וההיסטוריים שמובילים לחדשנות, והנסיבות שנחוצות כדי שרעיון ייוולד וייקלט בחברה בהצלחה. הוא טוען שכדי שהמצאה חדשנית תצליח חברתית וכלכלית, עליה לצאת אל העולם בלא פחד מהעתקות או שינוי. המצאות לא הגיעו ממוחו של אדם אחד אלא מיחסי גומלין, תחרויות, שיתופי פעולה ומיזוגים בין כמה רעיונות בני התקופה. חדשנות מתרחשת יותר בערים גדולות וצפופות ופחות בכפרים שקטים. מסקנתו שלא הסביבה השלווה נחוצה לחדשנות אלא ריבוי ההזדמנויות, והחיכוך שמלווה אותה. חיקויים ותחרות הובילו אנשים רחוק יותר מאשר המצאות מלאות חזון שבראו דברים חדשים מהיסוד.
אנו לוקחים רעיונות מאנשים אחרים, מאנשים שלמדנו מהם, מאנשים שנתקלים בהם בבית-קפה, ואנו תופרים אותם ביחד לצורה חדשה, וכך יוצרים משהו חדש. (לספרו של ג'ונסון נחשפתי בקורס משחקי רשת של צביה אלגלי).

בסרטון ג'ונסון מסביר על התפתחות הרעיונות:


רעיון  "חכמת ההמונים" שטבע ג'יימס סורוביצקי, גורס שחכמתו של ההמון גדולה, בתנאים מסוימים, מחכמתו של המומחה היחיד. "אם קהל של אנשים בלתי תלויים שיש להם אינטרסים אישיים עובד בצורה מבוזרת על אותה בעיה, ולא נעשה ניסיון לכוון את מאמציו מלמעלה, הפתרון הקולקטיבי של הקהל הזה יהיה כנראה טוב יותר מכל פתרון אחר שתעלו על דעתכם" (תרגום מהספר "The Wisdom of Crowds").

ד"ר חגי פולקמן מסביר מהם התנאים המתאימים לחוכמת ההמונים:


אם כך מה משותף לתהליך יצירת רעיון וחוכמת ההמונים? שיתוף. שיתוף ברעיונות, במחשבות ובחלקי הידע שיש לכל אחד. יחד ניתן לבנות את התמונה השלמה. 

Agile היא שיטת עבודה לפיתוח תוכנה הממומשת בחברות הייטק ושמה דגש על שתופיות. באחד מעקרונות השיטה מתבקש צוות העובדים להתכנס במעגל בתחילת יום העבודה. כל עובד מתבקש להודיע על המשימות הצפויות לו במהלך היום. המטרה היא ששאר העובדים יחשבו איך הם יכולים לסייע לו, לשתף אותו בחומרים שהם כבר פתחו בעבר ובכך לייעל את העבודה.

מה לזה ולהוראה? בעולם שבו אנו נדרשים לגמישות, לחדשנות וליצירתיות והמעורבות האישית גוברת, אנו צריכים ללמד את ילדינו חשיבה יצירתית – ליצור, לפתח רעיונות חדשים ולפתור בעיות יחד.

יש ערך להוראה ולמידה באופן שיתופי מתוך חקר ואינטראקציה שיאפשר לרעיונות החבויים כנראה בכל אחד מאיתנו להתחבר לרעיונות הקיימים אצל האחר ויחד יצרו פתרון וידע חדש ומשמעותי. ויש ערך לשיתופי פעולה בין צוותי מורים וצוותי תלמידים שיאפשרו יצירת פתרונות משמעותיים לקידום הלמידה וההוראה שתהיה רלבנטית למאה ה-21. 

מקורות:

תגובה 1:

  1. מעניין אם אפשר ליישם את השיטה גם במקומות עבודה אחרים מלבד ענף הייטק. נראה שיועיל לעובדים מענפים שונים.
    תודה על השיתוף

    השבמחק