יישומים להוראה

חפש בבלוג זה

יום שבת, 17 באוגוסט 2013

רבים הגדילו לעשות

כפעילות ליום קיץ בחופש הגדול ביקרתי עם ילדיי במוזיאון המדע בירושלים, בו אחת התערוכות המעניינות בתחום המחשוב עוסקת בקאפצ'ה CAPTCHA -Completely Automated Public Turing test to tell Computers and Humans Apartכולנו מכירים את האותיות והמספרים המעוותים מעט, שאנו מתבקשים להקליד לצורכי אבטחה באתרי אינטרנט, כדי להבטיח שהמשתמש אינו מחשב אלא אדם. 
אולם האם ידעתם שכאשר אתם גולשים באינטרנט אתם למעשה מסייעים לפרויקט שחזור ספרים?
לואיס וון האן ושותפיו מנואל בלום, ניקולאס הופר וג'ון לנגפורד מפתחי ה-CAPTCHA השתמשו בה ובגולשי הרשת כדי לפענח טקסטים סרוקים. בתהליך הדיגיטציה של הספרים או הטקסטים לתוך מסד נתונים מקוון, לעיתים תכניות הסריקה שטיפלו בהם עושות לא מעט טעויות ורק עין אנושית יכולה לתקן זאת. אולם מדובר בתהליך ארוך ויקר. המפתחים בראשות הצוות של ד"ר וון-אן השתמשו במנגנון הקפצ'ה לפענוח טקסטים לא ברורים כאלו על ידי הגולשים באתרי האינטרנט השונים. במבצע re-captcha כל אחת מהמילים שמוצגות לנו באתר, מגיעה מטקסט לא מפוענח. בדרך זו ניתן לחסוך במשאבי זמן וכסף. כיצד זה עובד? המחשב נותן שתי מילים למשתמש האחת ידועה והשניה היא מילה לא מזוהה אותה יש לפענח באופן אנושי.
בדרך זו, ניתן לנצל את כוח ההמונים על מנת להמיר לפורמט דיגיטלי את הידע האנושי המודפס.
בסרטון ניתן לצפות בהרצאה של Luis von Ahn בה מסביר על פרויקט מרתק זה:



השיתוף ברשת והכוח שיש להמונים בא לידי ביטוי בפרויקטים גלובליים נוספים. 
פרויקט SETI@home, חיפוש חיים תבוניים מחוץ לכדור ארץ. הפרויקט המנוהל על ידי אוניברסיטת קליפורניה ברקלי משתמש במחשבים האישיים של מליוני אנשים ברחבי העולם, שהסכימו להתקין במחשבים האישיים שלהם תוכנה שמפענחת את האותות המתקבלות מהחלל דרך מצפה הכוכבים ארסיבו. המידע הרב מחולק לקטעים ונשלח למשתתפים בפרויקט, התוכנה מנסה לאתר תבניות גלים ומחזירה את הממצאים אוטומטית דרך האינטרנט אל מחשבי אוניברסיטת ברקלי.
כאן תוכלו להרשם כדי להשתתף בפרויקט.

ניצול של ההמונים, או תרומה של האדם הבודד למערכה הבינלאומית? ניתן להסתכל על כך משני ההיבטים. לדעתי השיתוף של ההמונים בפרויקטים בעלי חשיבות ומשמעות גלובלית מעמיד את האדם במרכז ההתרחשות ומקנה לו חלק קטן אך משמעותי, ממשהו גדול שמתהווה ותורם לאנושות.
אני מציעה לקחת מודל זה ולהעביר אותו למערכת החינוך. לחנך את הילדים לעבודה משותפת שבה לכל פרט יש חשיבות ומשמעות במאמץ הקבוצתי ליצירת פרויקט משותף.

דוגמא לכך אפשר לראות בעולם הוירטואלי
www.incredibleislands.com . הפרויקט מיועד לילדים בגיל הרך, שקשה להם עדיין לתפוס את המונח של מאמץ גלובלי כלל עולמי, לכן יש להתחיל איתם בפרויקט של מאמץ משותף לוקאלי. Incredible Islands  הוא כלי חינוכי המשמש לחינוך לילדים נוצרים. הוא מלמד אותם, על התנ"ך, ארץ הקודש וערכים חינוכיים ברוח התנ"ך. כמו בכל עולם וירטואלי לילד יש אווטאר, והוא מנהל אותו דרך לוח משימות שמקבל מהכומר: קריאת סיפור תנכי, לימוד של פסוק או תפילה. הדרך של הילדים לעבור לשלב הבא במשחק, היא רק אם קבוצת הילדים כולה תעמוד במשימות. ההתקדמות במשחק היא לא אינדוידואלית אלא קבוצתית. הילדים לומדים שרק מאמץ משותף יוכל להגשים משאלות ולהשלים משימות.

אמנם העולם הוירטואלי פותח על ידי חברה בשוק הפרטי ומיועד לפלח אוכלוסיה מצומצם, אבל ניתן רק ללמוד מכך וליצור פרויקטים דומים עבור מערכת החינוך. לשלב את היכולת הזמינה של כל פרט על מנת ליצור תוצר משותף ומשמעותי לטובת כלל החברים בפרויקט.

מקורות:

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה