יישומים להוראה

חפש בבלוג זה

יום שישי, 9 באוגוסט 2013

כל העולם כולו


לשיתופיות ברשת גוונים שונים. אנשים משתפים הכל- החל משיתוף תמונות, סטטוסים, ארועים, הגיגי נפש ועד שיתוף בידע המקצועי שלהם. יוטיוב הוא דוגמא לשיתוף המוני ברשת. האתר Skillshare הוא דוגמא יפה להעברת ידע מקצועי חופשי וחינם. כל בעל מקצוע הופך "למעביר ידע ומידע" ובמקביל יכול למצוא ברשת ידע ומידע שהוא צריך למען התפתחותו המקצועית. למידה כזו היא למידה להמונים. אקדמיית קאהן היא דוגמא נוספת בה הידע מועבר לקהל רחב ללא תמורה.
בקורס טכנולוגיות מידע והיבטים בינלאומיים של ד"ר חגית מישר טל נחשפנו לתופעת ה- MOOCs (massive open online course). אם בעבר הידע היה נחלת האליטות הרי שעם פריצת האינטרנט והשיתופיות, יותר ויותר אנשים יכולים לקבל גישה לידע האקדמי. הידע הופך לנחלת הכלל. הלמידה השתנתה וכמוה גם ההוראה. ב- 2012 האוניברסיטאות הגדולות בעולם משיקות פרויקטים של למידה וירטואלית שהרעיון המרכזי שלהם הוא למידה אקדמית חינם. ללמוד בקורסים פתוחים הכוללים תהליכי למידה ומוכרים לתואר. אחד הפרויקטים היותר מוכרים של למידת MOOCs  הוא Coursera (בראשו עומדת דפנה קולר).

על פניו רעיון הלמידה ההמונית ברשת נשמע נפלא. צדק חברתי - לכל אחד הזדמנות שווה ללמוד ולהתקדם.
אני מציעה לבחון את היתרונות והחסרונות של 
MOOCs על-פי "מבחן אמילי" - ראשי התיבות של "אז מה יצא לי מזה?" (WIFIM - What's in it for me). זהו מושג בתחום ניהול הידע הבוחן את מידת הכדאיות של תרומת ידע. התגובה האופיינית של פרט הבוחן את התועלת שתצמח לו מביצוע פעולה כלשהי.
אם בוחנים את תופעת ה- MOOCs לפי "אמילי" אזי נראה כי מבחינת הסטודנטים - השגה של השכלה גבוהה ללא עלות הינה משמעותית בייחוד בעולם הגלובלי. ניתן ללמוד מגוון רחב של קורסים ואפיקי קריירה, למידה ללא מגבלות זמן ומקום בסגנון למידה אישי ובהתאם לקצב של הלומד.
מבחינת האוניברסיטאות יתרונות ה- MOOCs : מהווה תרומה תדמיתית משמעותית למוסד כמוביל חדשנות, מאפשר יכולת מדידה משופרת של תהליכי הלמידה וניהול הקורס ואפיק לגיוס כספים והקטנת עלויות.

אם כך, זה נראה כמצב של 
win win situation לכל הצדדים. אז מה החיסרון? למידה מתרחשת כתוצאה של מוטיבציה, הזדמנויות, תהליך פעיל, אינטראקציה עם אחרים, והיכולת להעביר את הנלמד לעולם האמיתי. 
נראה כי למידה ב- MOOCs מכילה את רוב הרכיבים האלו פרט לאינטראקציה עם האחרים. את הקול האישי ותשומת הלב האישית לסטודנט.

לדעתי, בלמידה מסוג זה חסר את מה שאנחנו מחפשים בעצם זה שאנחנו משתפים – את האינטראקציה עם האחר, במקרה הזה אינטראקציה עם המרצים ואינטראקציה עם הסטודנטים האחרים. המפגש פנים אל פנים. החוויה שבמפגש ובישיבה המשותפת שיכול להביא לחיבורים ולרעיונות נפלאים. אולי זה הגורם המשמעותי המביא לאחוז הנשירה הגבוה מהקורסים? 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה