יישומים להוראה

חפש בבלוג זה

יום שישי, 19 ביולי 2013

שירת המקהלה

סוף שנת הלימודים. טקס סיום כיתות ח. התלמידים הבוגרים מפזזים על הבמה, מעלים הופעות קצרות וקוצרים תשואות מקהל ההורים המאושרים. 
אני מסתכלת על הילדים היפים, המוכשרים, המלאי מרץ. כל ילד קיבל כמה שורות אותן דקלם בפני הקהל, לרגע כל הזרקורים הופנו אליו, הוא היה במרכז האירוע ואז שב והצטרף אל שירת המקהלה.

כדי לדעת שהם במרכז הילדים כנראה לא היו צריכים לשמוע את ההרצאה "והילד הזה הוא אני הבטחות ואתגרים בישום גישת הסטודנט במרכז", של ד"ר גילה קורץ בכנס מיט"ל 2013.
ד"ר קורץ דיברה על כך שיש לטפח את הפוטנציאל של הלומד ולסייע לו במימוש הפוטנציאל האישי. לדבריה, הדגש הפדגוגי צריך להיות על הלומד, על צרכיו ורצונותיו ועל תהליכי אינטראקציה ושיתוף פעולה בקרב הלומדים והמורים כחלק מהותי מהתהליך הלימודי. המורה הוא שחקן המשנה, המנחה המוביל את התהליך הלימודי ותפקידו המרכזי הוא לסייע ללומד בעיצוב התהליך הלימודי.

הגישה של הלומד במרכז מתחברת לתפיסה של הדור החדש את עצמו ככזה שמבקש עבודה בעלת עניין פנימי ולא חיצוני. משימות מהנות, מעניינות ומאתגרות ולא משימות שהן הכרח, רק משום ש"מישהו צריך לעשות את זה".

בכתבה שקראתי בכלכליסט דור ה- IY מסתער על שוק העבודה מתואר דור ה- IY , למעשה אלו הם ילידי 1990 ואילך דור ה-Y שגדלו עם אייפון ואייפד. הם נקראים IY בשל השפעת מילים המתחילות ב- i iphone- , iTunes, iPod, iPod. בהתבסס על נתונים הלקוחים ממחקרים של מכון PEW ו- Mediapost.com  הסופר טים אלמור מנסה לאפיין ולהסביר את הדור הזה:
הם נראים בררניים - אבל פשוט רוצים שלעבודה שלהם תהיה משמעות.
מוסר העבודה שלהם נראה נמוך - אבל הם רוצים להיות מחוברים חברתית.
הם רוצים להרגיש שייכים - לפני שהם מתחילים להאמין או להתנהג בהתאם.
הם נתפסים כשחצנים - אבל מאמינים שיש להם מה לתרום.
הם רוצים לעשות הכול לבדם - אך הם פשוט רוצים שהעבודה תהיה מהנה.
הם נתפסים כלא ממושמעים - אבל הם פשוט רוצים להמציא בעצמם את התפקיד.
הם נראים שונים - אבל למעשה מעוניינים להיות חלק מהתמונה הכוללת.
אלמור טוען שבמידה ונבין אותם נוכל לנצל עד תום את הכישרונות שלהם כדי להפיק מהם את המיטב. הבנה של הדור הצעיר הינה משימה שמעסיקה גם את שוק העבודה ולא רק את מערכת החינוך.

חברת EQ-EL הינה אחת מחברות רבות בתחום הייעוץ הארגוני העוסקות בתהליכים ובשינויים החלים בשוק העבודה ובכללם קליטת הדור החדש בשוק העבודה, הבנת הדור הצעיר המצטרף למעגל העבודה והכשרת המנהלים בני דור ה-X לעבודה עימם.
בסקירה באתר שלהם "דרוש מנהל בעל אינטליגנציה רגשית גבוהה לנהל את דור ה-Y " נכתב כי דור ה- Y הוא דור מוכשר ומשכיל, דור שגדל עם הורות מודעת ומכוונת. הם רגילים למקצב אחר – מהיר יותר ועוצמתי יותר. אם דור ה-X מודעים לפוטנציאל של שימוש בטכנולוגיות הרי אצל בני דור ה-Y הקצב מהיר יותר. הם גדלו לתוך עידן טכנולוגיות המידע, השתמשו במחשבים אישיים ובאינטרנט בילדותם. כתוצאה, בני דור ה- Y מתפקדים יותר טוב בסביבה של ריבוי משימות. והקשב שלהם הוא קשב מתחלק; היכולת להקשיב ולעשות מספר דברים במקביל.
עוד נכתב ע"י EQ-EL, שדור ה- Y מתאפיין בעבודת צוות – יש להם נטייה חזקה לפעולה בצוות. בנוסף לציפייה מן המנהל שיהא מכוון ומדריך, הם גם מצפים לכך שיצוותו אותם כחלק מהקבוצה המתאימה ביותר לביצוע המשימה. הם מעוניינים בשותפים לעשייה, החל מ"סיעור מוחות" ועד לביצוע. 

גם מלמד וסלנט בסקירה שלהם על תקשוב מערכות חינוך טוענים כי צריך להכיר את עולמם של בני-הנוער כיום ולדעת למה הם יידרשו בבגרותם. בין שאר חובותיו, צריך בית הספר להקנות לתלמידיו את המיומנויות שיידרשו מהם על-מנת להתמודד בהצלחה עת האתגרים הצפויים להם בבגרותם.

אני חושבת על הילדים שסיימו את כיתה ח' וסיימו פרק במערכת החינוך, על ההתרגשות האוחזת בהם במעבר לשלב הבא. האם מערכת החינוך השכילה להכיל אותם, האם היא הכינה אותם לקראת העתיד המחכה להם?
דור ה-Y שהתרגל להיות במרכז יחליף בהדרגה את הדורות הקודמים במקומות העבודה. האם ישכיל הדור הזה למצוא את האיזון בין דרישות ה"אני במרכז" שלו לבין דרישות המערכת בה יעבוד? מילת המפתח לדעתי היא שותפות ושיתופיות, ביטוי ל"אני במרכז" של כל אחד מהלומדים אך בסינכרוניזציה עם האחרים, כזו שתאפשר ביצוע.

בסרטון ניתן לראות דוגמא ליצירה המשותפת בה כל אחד הוא קול מיוחד: 



זה המקום של מערכת החינוך לנצל את היכולת שלה לחנך את הדור הצעיר להיות בעל ערכים, לדעת לנהל סכסוכים, לגשר בין עמדות ולעבוד בשיתוף פעולה סובלני.

מקורות:
http://www.calcalist.co.il/local/articles/0,7340,L-3605066,00.html
http://eq-el.co.il/gen-y-management-part-a
מלמד עוזי ועמי סלנט. "תקשוב מערכות חינוך בעולם - סקירת מידע", מכון מופ"ת 2010. 
http://www.mofet.macam.ac.il/infocenter/survey/Documents/elearningprograms.pdf
image: 
By Ambro - freedigitalphotos

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה