יישומים להוראה

חפש בבלוג זה

יום שלישי, 21 במאי 2013

סוד ההנעה להנאה במשחקי מחשב


 מאז ומתמיד משחקי מחשב היו חלק מאורח החיים בבית. בעלי  עוסק בפיתוח משחקי מחשב כבר 25 שנה וילדינו משחקים בהם. במקרה שלנו הסנדלר לא הולך יחף. שמות משחקים כמו  Saints row, Mine craft, DC universe,  ועוד נשמעים בין חדרי הבית בקרב הילדים. כשאני מתבוננת בילדים שלי משחקים במחשב – אצבעותיהם מקישות בזריזות על מקשי המקלדת, תוך כדי שהם מחוברים בסקייפ ומצלמה, משוחחים עם חבריהם למשחק ומנהלים שיחות כאילו היו אחד ליד השני. אינני יכולה שלא לתהות מה מניע אותם לשחק במשחקי המחשב המסוימים שהם בוחרים לשחק בהם? איך מכל ההיצע הרב שיש, הם בוחרים במה לשחק? מה במשחק מניע אותם להנאה?

במסגרת הקורס משחקי רשת בהנחיית צביה אלגלי, נחשפתי למושג 
Flow  (חווית זרימה) שפיתח Mihaly Csikszentmihalyi , פרופ' לפסיכולוגיה חיובית וחוקר בתחום האושר.
זרימה היא חוויה סובייקטיבית של קשב גבוה אך לא מאומץ, הנאה ומודעות עצמית נמוכה אשר יכולה להתרחש
במשך ביצוע פעיל של משימה מאתגרת.
בספרו זרימה - הפסיכולוגיה של החוויה המיטבית, צ'יקזנטמיהלי טוען שחווית הזרימה היא חוויה מיטבית של הנעה פנימית בה האדם שקוע במעשיו, עד כדי ביטול צרכים כמו זמן ואגו. כמו כן, הפעילויות המהנות ביותר דורשות מאמץ, אבל ברגע שהפעילות מתחילה לספק משוב לכישוריו של האדם, זה בדרך כלל מתגמל באופן מהותי והאדם חווה הנאה.
  חוויית זרימה מתקיימת אצל האדם כאשר המטרות והחוקים ברורים, קיים משוב מיידי, איזון בין דרגת האתגר במשימה לדרגת הכישורים, הרגשה של יכולת להיות בשליטה ומיזוג של הפעולה עם מודעות. ההנאה מופיעה בגבול בין השעמום והחרדה- כאשר האתגרים מאוזנים עם יכולתו של האדם לפעול. זו כנראה התשובה לשאלה שהעלתי – מה מושך לשחק במשחק מחשב כזה או אחר.
אולם לדעתי סוד ההנאה מהמשחק הוא גם תלוי אישיות ואופי האדם המשחק, מה שמניע אותו וגורם לו לפעול. לאנשים שונים יכולות להיות חוויות משחק שונות.
אז מה מניע את הילד הפרטי שלי לשחק במשחק המסוים?
כדי לנסות לענות על שאלה זאת נתתי לבני בן ה-13 למלא את שאלון 
Bartle Test of Gamer Psychology שמנתח את אישיות השחקן במשחקי רשת מרובי משתתפים (MMORPG). התוצאות ניתנות באחוזים לפי מאפיינים; חברותי, הישגי, חקרני, אלים. הפרופיל של בני הראה שאופי השחקן שלו הוא חברותי, כאשר המוטו שלו הוא "No friend undiscovered". שחקנים בעלי אופי כזה מונעים לא על ידי מה שהם עושים, אלא את מי הם מכירים. שחקנים עם ציונים גבוהים באופי חברותי (Socializer) נהנים מהאינטראקציה עם אנשים אחרים וייצרו קשרים ופתרונות משותפים לאתגרים בתוך העולם הווירטואלי.

זה כנראה אחד ממרכיבי ההנאה שמאפשר לבני הנעה לשחק במשחקים בהם הוא בוחר לשחק - משחקים מרובי משתתפים בהם הוא פועל באופן חברותי עם שאר חבריו למשחק, שמביאים אותו לבטא את אופיו כשחקן, את מה שמניע אותו לפעולה.
אני לא יכולה שלא לתהות מה מניע את התלמידים שלי, מה גורם להם להנאה ואולי דרך ההבנה הזו ניתן יהיה למצוא אפיק נוסף של גיוסם להנעה ללמידה.

2 תגובות:

  1. סמדר יקרה
    נהניתי מאד לקרוא את הפוסט. הנאה של מורה שרואה את תלמידיה נהנים מהלמידה, וממשיכים איתה למחוזות נוספים. אני חושבת שאת יכולה לקחת את המחשבות על בנך והתאמת המשחקים לטיפוס האישיות וללכת איתם להתאמת המשחקים לטיפוסי לומדים- זה יעזור לך להטמיע משחקים בתהליכי למידה באופן מיטבי. אני אשמח לדעת על תהליך כזה ולהיות מעורבת
    צביה

    השבמחק
    תשובות
    1. צביה תודה. זו יכול להיות כיוון אפשרי לעבודת גמר בבוא העת. תודה על קורס מאלף - היום אני מסתכלת על משחקי מחשב מכיוון קצת אחר.

      מחק