יישומים להוראה

חפש בבלוג זה

יום חמישי, 2 במאי 2013

בלוג למגירה?

"הכתיבה היא מונולוג, אך היא מונולוג המקווה להיות דיאלוג" - אהרון מגד

 טום וויטבי (Tom Whitby איש חינוך, יועץ למדיה חברתית, כותב בלוג וטוויטר שזכה בפרס Edublog Award) כתב בבלוג שלו, שהפוסט הראשון שכותבים בבלוג הוא המשוכה הגדולה ביותר עבור רוב הבלוגרים.

אני, שאת המשוכה הראשונה שלי עברתי, ולקראת המשך המסע מבקשת לחלוק מעט את מחשבותי בנושא בלוג.

כל כתיבה היא חשיפה. בטרם עידן האינטרנט והבלוגים, קיים היה המושג של כתיבה למגירה. אנשים כתבו רעיונות, הגיגים ומחשבות וטמנו אותם במגירה. בכתיבת בלוג לא קיימים ימי החסד שבהם הכתוב אינו גלוי לעין. מרגע הכתיבה ועד להפצה ההמונית, לא חולף אלא שבריר רגע דיגיטלי.

וויטבי כתב שבלוג הוא לא רק אמצעי להפצת מידע, אלא גם דרך לאתגר תלמידים בסביבה לימודית פתוחה יותר. לדעתו התלמידים צריכים לכתוב בלוג החל מגיל בית הספר היסודי,  מאחר ותהליך הכתיבה הוא תהליך ממושך והתפתחותי.
הרעיון המרכזי של בלוג הוא שיתוף מיידי במחשבות וברעיונות הכותב. הבלוג מאפשר במה וביטוי אישי והכותב הופך לבעל אחריות על המילה הכתובה. השיתוף של הכתוב בבלוג יוצר אחריות אצל הכותב, בתהליך כתיבת הבלוג מתרחשת הערכה מחודשת על הרעיונות ושכתוב עד לתוצר המוגמר, הלא הוא הפוסט.

החשיפה המיידית מאלצת את הכותב להפעיל ביקורת עצמית הן ברמת הטקסט והן ברמת התוכן, מתוך ידיעה ברורה שהבלוג נתון לחשיפה רבה מרגע הופעתו.

תפקידו של המורה הוא להבהיר לתלמידים את האחריות שבכתיבה הציבורית על גבי הרשת. מהרגע שהתלמיד מודע לחשיפה הוא נוטל על גבו את האחריות לכתיבה ובכך הופך ליוצר ומטביע חותם ברשת.

פרופ' ג'ורג סימנס (George Siemens איש חינוך ותיאורטיקן הגישה הקונקטיביסטית) טוען כי בכיתה המסורתית ואף בפורומים מתוקשבים, קיים דיאלוג בין המורה לתלמידים בו המורה שולט בתהליך וקובע את הכללים. מרחב הלמידה של התלמיד מוגדר על ידי המורה ולמעשה אינו מאפשר חופש ביטוי וסקרנות. לדעתו, יש לחזק את יסוד הספקנות בתהליך הלמידה. כלים מתוקשבים כמו בלוגים יכולים לחולל שינוי בדינמיקה של הדיאלוג החינוכי – העצמת קולו של התלמיד. האינטראקציה יכולה להתקיים בשתי רמות; 
אינטראקציה ישירה – כותב הבלוג והקוראים יכולים להגיב באופן חופשי. אינטראקציה מקבילה- כותב הבלוג יכול ליצור אינטראקציה עם כותבי בלוגים אחרים על ידי התייחסות בבלוג שלו, כך נוצר שיח בין כמה כותבים. 
חשיבות הדיאלוג הוא ביצירת התודעה לדעות ועמדות אנשים - כאשר אנו מתייחסים למישהו אחר בבלוג שלנו אנו מעצימים אותו ומעניקים לו ערך ותשומת לב. לכן, הבלוג החינוכי בניגוד למערכת למידה מתוקשבת סגורה מייצג סביבה פתוחה המזמנת דיאלוג מעמיק יותר.

התלמיד זקוק לדעת הקהל שיגיב לרשמיו ומצד שני זקוק לסמכות מקצועית כמו של המורה. תפקיד המורה הוא במיקוד הכתיבה של התלמידים בבלוג והדרכתם כיצד לקרוא ולהגיב לבלוגים של חבריהם ללימודים.  

ווטבי מוסיף וטוען שאחרי המשוכה הראשונה של פתיחת בלוג וכתיבת פוסט ראשון הרעיונות באים ועולים.
אני כבר מצפה לגלות מה הרעיון הבא שאעלה על הכתב. 

מקורות:
תמונה:  FreeDigitalPhotos.net By Idea go

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה